Wat BIG was
B.I.G. (Ban Illegale Games & Software) was een virtuele organisatie die stond voor een campagne tegen illegaal downloaden en kopieren van games en andere software. B.I.G. wil, net als jij, dat iedereen kan blijven genieten van handige, geavanceerde, goede, leuke en spannende games en software. Daarom vind je op deze site allerlei informatie over ontwikkelaars van software, over de auteurswet en over de regels die daaruit voortvloeien. Het is ons doel om deze regels duidelijk te maken en mensen hierover te informeren. Overtreding van deze regels is simpelweg strafbaar.
Activiteiten B.I.G.
Informatie verstrekken over zaken als auteursrecht is niet altijd even boeiend. Daarom is de campagne B.I.G. ontwikkeld, waarin verschillende activiteiten worden ontplooid zoals promotietours, tv commercial en programma?s, prijsvragen en andere (online) acties. Het is niet de bedoeling om gebruikers van illegale games en software te straffen, maar om inzicht te verschaffen over de gevolgen van piraterij voor de games- en software industrie. Wat mensen namelijk niet weten is dat door een download of kopie van een game of ander software product veel meer mensen in de branche worden geschaad dan alleen de makers.
Enkele wapenfeiten: de online game Tore, de documentaire Behind The Game, B.I.G. Team Quiz, B.I.G. Messenger Battle op MSN Messenger, B.I.G. Themepack, The B.I.G. gamer
B.I.G. en De branche
B.I.G. komt op voor de makers en bedenkers van games en software (en dat zijn er nogal wat). Zij zijn vaak afhankelijk van de verkoopcijfers van hun producten. Stel nou dat letterlijk iedereen alleen nog maar aan games en software komt zonder ervoor te betalen Dan zijn er geen inkomsten meer voor de industrie en wordt het steeds moeilijker om nieuwe producten uit te brengen. Uiteindelijk betekent dat minder nieuwe software updates, geen nieuw deel van Halo, of
Die industrie bestaat overigens niet alleen uit grote multinationals met miljoenenwinsten, maar ook uit kleine, Nederlandse bedrijfjes die hard moeten werken om te overleven. En wie wil er nou niet dat er ook in de toekomst goede en nieuwe games worden gemaakt?